logo
Емил Георгиев, изп. секретар на Федерацията на потребителите: 90% от жалбите са срещу топлофикациите
Държавата или общините да плащат такса „сградна инсталация” на бедните - Г-н Георгиев, Федерацията на потребителите поде инициатива заедно с омбудсмана Мая Манолова за премахване на такса сградна инсталация за хората с доходи под минималната работна заплата. Какви конкретни стъпки ще предприемете? - Битката ни с топлофикационните дружества и преди всичко с „Топлофикация София“ е много тежка. Всеки ден при нас идват хора, които са отчаяни. Започваме съвместна серия от консултации със специалисти, за да направим промяна в Закона за енергетиката. Причината е, че има голямо противоречие между изискването на ЕС и българския закон за енергетиката. Парадоксално е, че в Закона за защита на потребителите е казано, че потребителят плаща за това, което той желае. При нас обаче попадна едно писмо с отговор на Европейската комисия, където е записано, че тази разпоредба не се отнася за България. Заради това алармирахме омбудсмана и ще отправим специално питане до Брюксел. Ако разпоредбата наистина не се отнася за България, евродепутатите ни трябва да вдигнат голям скандал в Европейския съюз. В края на краищата България е страна - членка на ЕС, нали? Българският потребител трябва да се чувства равнопоставен на своите събратя в ЕС. Свикваме вече екип от консултанти, които да работят по промените в Закона за енергетиката. Отправили сме искане за съдействие до всички парламентарни групи, за да станат промените в закона по-лесно. Досега реагираха от парламентарна група „БСП – Лява България“. Предлагаме също така такса сградна инсталация да отпадне. Но не и за тези абонати, които не си плащат парното. Таксата трябва да отпадне само за хората, които са си изключили радиаторите, но плащат сградна инсталация. Тя дори е по-голяма от тази, която плащат хората с включени радиатори. За това предлагаме при изключени радиатори такса сградна инсталация да се поема от държавата или от общината под формата на ваучери за енергийна помощ, както в момента се предлагат помощи за енергийно бедните. - На какво друго ще наблегнете заедно със съвместната си работа с омбудсмана? - Федерацията на потребителите има и други предложения, които са разработени с омбудсмана на републиката. Така например ние считаме, че трябва да се ограничат правата на частните съдебни изпълнители. По някакъв начин трябва да се игнорира лошата практика на арбитражите спрямо потребителите на топлинни и други комунални услуги. „Топлофикация София“ начислява безумни хонорари. За едно заведено дело хонорарът на адвоката на дружеството е към 300 лв. След това се добавят и други такси и сумата набъбва главоломно. Искаме и да се даде път и на хоризонталната сградна инсталация. Тя не минава през жилищата на потребителите, а през общите части на отопляваните сгради. Така на хората, които не желаят да ползват парно, няма да им се налага да плащат безсмислени такси. Такъв модел вече е изработен много сполучливо в Пловдив. - Какви са проблемите на клиентите на електроразпределителните дружества? - Жалбите против дейността на електроразпределителните дружества стават все по-малко. Причината е, че Федерацията на потребителите направи много добри партньорства с тези дружества и най-вече с ЧЕЗ и ЕВН. Скоро очакваме да осъществим контакт и с „Енерго-Про“. Така федерацията ни става гарант за прекратяване на нарушенията от страна на някои представители на електроразпределителните дружества. Ще дам пример с ЧЕЗ. От компанията поискаха от Федерацията на потребителите да им предостави експерти, които да участват в проверките на електромерите, най-вече там, където се извършват кражби. Оказа се, че се извършват огромни кражби на ток, особено в северозападната част на страната. За това те поискаха съдействие от нас. Представители на Федерацията на потребителите участват в тези проверки и подписват протоколите. Ако се налага, дори отиват и като свидели в съда и стават гаранти за тези проверки. Поради тази причина намаляват и сигналите за нарушения от отделни представители на електроразпределителните дружества. - Какви мерки ще предприеме федерацията, за да защити уязвимите потребители след либерализацията на енергийния? - От 1 април тази година българите вече имат възможност да сменят доставчика на електроенергия. На пазара има над 150 доставчика. Но въпреки това има само около 10 фирми, които са стабилни - със своя технология, със свое ноу-хау, с възможности за проследяване и комуникация. Имаме сериозни притеснения, че може би ще бъдем свидетели на поредните пирамиди, които ще „зарибят“ клиентите, а след това ще изчезнат. Затова излизането на свободния пазар дава възможност да договаряме единствено цената, но фактически имаме възможност да сменим единствено доставчика, но не и електроразпределителната компания. Така, ако се случи авария, ще трябва да търсим съдействие от оператора на мрежата. Излизането на пазара е свързано с рискове. В търсенето на по-изгодна цена битовите потребители могат да попаднат на недостатъчно добри допълнителни условия. Тоест да станат жертва на нелоялни търговски практики, както става в момента с мобилни оператори. Там под формата на промоции заблуждават потребителите, а те в следващия момент осъзнават, че дори и да не говорят, плащат люти сметки. За това обръщам внимание, преди да подпишем някакъв договор с някой търговец, да се консултираме предварително с трето лице. - В разгара на летния сезон от какво най-често се оплакват потребителите? - Най-често се жалват от подвеждаща информация от туроператори. Неотдавна имахме подобен случай. Човекът отишъл на почивка на Северното Черноморие. Условията в хотела, в който отседнал, не отговаряли на неговите виждания. За това той се свърза с нас, за да разбере как да си върне парите. Това трябва да направи всеки нормален турист. - Колко жалби получавате дневно и колко сигнала са постъпили от началото на годината? - Към днешния момент членската маса на Федерацията на потребителите е 11 987. От всички тях са постъпили някакви сигнали. Около 85 – 90% се жалват преди всичко от дейността на топлофикационните дружества. Ако приемем, че 10 хил. от жалбите са срещу топлофикациите, половината от жалбите са за сградна инсталация. По-малко са жалбите срещу мобилните оператори, като рязко намаляха оплакванията срещу ЕРП-тата. Напоследък обаче се заформя нова тенденция – увеличават се постъпилите сигнали срещу дейността на „Софийска вода“. Опасяваме се, че практиката, която наложи „Топлофикация София“, започва да се прилага и от „Софийска вода“. Започват да си измислят суми, които не са си взели от преди 5 – 6 години. Но тук влиза в сила погасителната давност. Дружеството е напълно наясно с изискването за давност, но въпреки това товарят хората. Предстои да се срещнем с ръководството на „Софийска вода” в близките 2-3 седмици. Сигурен съм, че за разлика от „Топлофикация“, „Софийска вода“ ще проявят разбиране. - Регулаторните органи непрекъснато правят кампании, свързани с правата на потребителите. Научи ли се обаче българинът как да търси правата си и на какво да обръща внимание? - Извън всякакви съмнения е, че проблемът на българските потребители е не само бедността, но и това, че те не са достатъчно добре информирани. За съжаление самите граждани не познават достатъчно добре своите права. От Федерацията на потребителите правим всичко възможно, което е по силите ни, за да ги информираме. Затова и наскоро имахме среща с Комисията за защита на потребителите, с които работим много добре с цел да сверим часовниците и да стартираме масирана кампания за информиране на обществото. Визитка: Емил Георгиев е изп. секретар на Федерацията за защита на потребителите от 2015 г., а преди това е бил член на ръководството на организацията - Един от основателите на политически клуб „Екогласност“ и негов председател от 2006 г. - 4 мандата общински съветник в община Хасково - Депутат в 42-рото народно събрание - Завършил е Висшия институт по хранително-вкусова промишленост в Пловдив в-к Монитор