logo
Инж. Емил Георгиев пред Nbox: Идват много високи сметки за парно

Очакваме ситуацията с „Топлофикация“ да се мултиплицира и при „Софийска вода“, получаваме все повече жалби оттам, каза шефът на Федерацията на потребителите

Инж. Емил Георгиев е изпълнителен секретар на Федерацията на потребителите в България. Той е роден в село Кутово, община Видин. Завършил е Висшия институт по хранително-вкусова промишленост в Пловдив. Специализира по изпитванията и сертификацията в Австрия и Великобритания, както и по защитата на правата на потребителите. Има 2 специализации в областта на местното самоуправление в САЩ. Бил е директор на Центъра по метрология и стандартизация в Хасково. Дългогодишен член е на националното ръководство на Федерацията на потребителите в България. Георгиев е бил 4 мандата общински съветник в община Хасково, като 1 мандат е председател на Общинския съвет.

 

- Инж. Георгиев, проблемът с високите сметки за парно и топла вода отново е на дневен ред. Докога?

- Сметките, които се начисляват на хората, не винаги са ясни като елементи. Ако има по-добро обяснение в самите фактури кое какво е, може би хората ще разберат какво точно плащат и няма да има такова негодувание. Ето това е един от големите пробреми в цялата ни система - липсата на достатъчно информация. Другият проблем е, че тръгват едни изравнителни сметки, които също не са ясни. Притесненията ни са, че сметките за парно, които ще дойдат през юли и август, ще са много високи. Третият фактор, който присъства в тези сметки, които стават все по-шокиращи е присъствието на фирмите за топлинно счетоводство. Смятаме, че тези фирми са ненужни и трябва да бъдат изкарани и хората да комуникират само с доставчика на услагата, в случая с „Топлофикация“. Тоест да се вземе опита с електроснабдителните дружества. Те нямат посредници, комуникират с хората чрез свои служители. Така че нещата са много комплексни. Лошото е, че хората са в информационно затъмнение. Високите сметки може и да са оправдани понякога, но когато човек не разбира нищо от сметката си, с право негодува. Аз се учудвам на търпението на българина, може би ние сме единствената нация в Европа, която е мачкана от тези, които предоставят услуги и въпреки това продължава да търпи и да мълчи. За мен търсенето на правата е да се оказва обществен натиск върху тези, които предоставят услугите. Хората у нас обаче се страхуват. Страх ги е да си търсят правата.

- Защо ги е страх при положение, че ако се стигне до съд, обикновено той отсъжда в полза на потребителя?

- Страх ги е факт е, аз не мога да си го обясня. Вероятно имат своите причини, а вероятно всичко е въпрос на манталитет. Наистина повечето дела, заведени от потребители, се печелят от самите тях. Нашата функция е да им помагаме, да им отваряме очите. Затова и не разбирам защо толкова се страхуват, а не си търсят правата. Дори бежанците много повече си знаят правата и си ги отстояват, отколкото българите.

- Кой освен топлофикациите най-често злоупотребява с доверието на българите?

- Много често хората биват лъгани по магазините и пазарите. Аз имам преки наблюдения от пазарите и там почти всички търговци мамят с грамажите. Тоест мерят 80 грама, а ги продават като са 100 грама. Това е масово- продава се по-малко количество като такова за повече пари. За съжаление те си го позволяват, защото знаят, че контролните органи ги посещават рядко, а и дори да ги хванат в крачка, те лесно могат да бъдат подкупени.

- Очаквате ли бум на измамите преди Великден?

- Категорично, да. Преди всеки празник се започват едни лъжи, едни измами. Великден е голям празник за християните. За съжаление обаче с голямото пазаруване, започва и голямото надлъгване. Лъже се с качеството, с количеството. Традиционно очаквам измами с агнешкото, с козунаците. Затова съветвам хората много внимателно да четат етикетите, какво е съдържанието, срока на годност. Да не говорим, че в момента има страхотни набези над фермите и се крадат агнета на поразия. Никой не гарантира това месо с какво качество е, чисто ли е. Да не говорим за цените. В една нормална държава цените по време на празници намаляват, а у нас се увеличават.

- Към момента какви жалби най-много получавате?

- Близо 80% от жалбите ни са свързани с „Топлофикация“. Започнаха обаче напоследък все повече жалби да идват, свързани със „Софийска вода“. Очакваме ситуацията с „Топлофикация“ да се мултиплицира и при „Софийска вода“.

Деси Боцева, Nbox
http://nbox.bg/economy/item/25787-inzh-emil-georgiev-pred-nbox-idvat-mnogo-visoki-smetki-za-parno.html